
OP END EMOC R A C Y U K

Why I have resigned from the Telegraph

The coverage of HSBC in Britain's Telegraph is a fraud on its readers. If
major newspapers allow corporations to influence their content for fear
of losing advertising revenue, democracy itself is in peril.

Peter Oborne

17 February 2015

DONATE

30/01/2025, 13:11 Why I have resigned from the Telegraph | openDemocracy

https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/why-i-have-resigned-from-telegraph/ 1/13

https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/
https://www.opendemocracy.net/en/author/peter-oborne/
https://www.opendemocracy.net/donate?utm_source=website-header-donate-button--home--En/
https://www.opendemocracy.net/en/?utm_source=navbar-onsite


Five years ago I was invited to become the chief political commentator of the

Telegraph. It was a job I was very proud to accept. The Telegraph has long been the

most important conservative-leaning newspaper in Britain, admired as much for its

integrity as for its superb news coverage. When I joined the Telegraph had just

broken the MPs’ expenses scandal, the most important political scoop of the 21st

century.

I was very conscious that I was joining a formidable tradition of political

commentary. I spent my summer holiday before taking up my duties as columnist

reading the essays of the great Peter Utley, edited by Charles Moore and Simon

Heffer, two other masters of the art.

No one has ever expressed quite as well as Utley the quiet decency and

pragmatism of British conservatism. The Mail is raucous and populist, while the

Times is proud to swing with the wind as the voice of the official class. The Telegraph

stood in a different tradition. It is read by the nation as a whole, not just by the City

and Westminster. It is confident of its own values. It has long been famous for the

accuracy of its news reporting. I imagine its readers to be country solicitors,

struggling small businessmen, harassed second secretaries in foreign embassies,

schoolteachers, military folk, farmers—decent people with a stake in the country.

My grandfather, Lt Col Tom Oborne DSO, had been a Telegraph reader. He was also

a churchwarden and played a role in the Petersfield Conservative Association. He

had a special rack on the breakfast table and would read the paper carefully over

his bacon and eggs, devoting special attention to the leaders. I often thought about

my grandfather when I wrote my Telegraph columns.

‘You don’t know what you are fucking talking about’

Circulation was falling fast when I joined the paper in September 2010, and I

suspect this panicked the owners. Waves of sackings started, and the management

made it plain that it believed the future of the British press to be digital. Murdoch

MacLennan, the chief executive, invited me to lunch at the Goring Hotel near

Buckingham Palace, where Telegraph executives like to do their business. I urged

him not to take the newspaper itself for granted, pointing out that it still had a very

healthy circulation of more than half a million. I added that our readers were loyal,

30/01/2025, 13:11 Why I have resigned from the Telegraph | openDemocracy

https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/why-i-have-resigned-from-telegraph/ 2/13



that the paper was still very profitable and that the owners had no right to destroy

it.

The sackings continued. A little while later I met Mr MacLennan by chance in the

queue of mourners outside Margaret Thatcher’s funeral and once again urged him

not to take Telegraph readers for granted. He replied: “You don’t know what you are

fucking talking about.”

Events at the Telegraph became more and more dismaying. In January 2014 the

editor, Tony Gallagher, was fired. He had been an excellent editor, well respected

by staff. Mr Gallagher was replaced by an American called Jason Seiken, who took

up a position called ‘Head of Content.’ In the 81 years between 1923 and 2004 the

Telegraph had six editors, all of them towering figures: Arthur Watson, Colin Coote,

Maurice Green, Bill Deedes, Max Hastings and Charles Moore. Since the Barclay

Brothers purchased the paper 11 years ago there have been roughly six more,

though it is hard to be certain since with the arrival of Mr Seiken the title of editor

was abolished, then replaced by a Head of Content (Monday to Friday). There were

three editors (or Heads of Content) in 2014 alone.

For the last 12 months matters have got much, much worse. The foreign desk—

magnificent under the leadership of David Munk and David Wastell—has been

decimated. As all reporters are aware, no newspaper can operate without skilled

sub-editors. Half of these have been sacked, and the chief sub, Richard Oliver, has

left.

Solecisms, unthinkable until very recently, are now commonplace. Recently readers

were introduced to someone called the Duke of Wessex. Prince Edward is the Earl

of Wessex. There was a front page story about deer-hunting. It was actually about

deer-stalking, a completely different activity. Obviously the management don’t care

about nice distinctions like this. But the readers do, and the Telegraph took great

care to get these things right until very recently.

The arrival of Mr Seiken coincided with the arrival of the click culture. Stories

seemed no longer judged by their importance, accuracy or appeal to those who

actually bought the paper. The more important measure appeared to be the

number of online visits. On 22 September Telegraph online ran a story about a

woman with three breasts. One despairing executive told me that it was known this

30/01/2025, 13:11 Why I have resigned from the Telegraph | openDemocracy

https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/why-i-have-resigned-from-telegraph/ 3/13

http://www.telegraph.co.uk/women/womens-life/11113452/Third-boob-woman-I-had-a-third-breast-implant-so-I-can-turn-off-men.html
http://www.telegraph.co.uk/women/womens-life/11113452/Third-boob-woman-I-had-a-third-breast-implant-so-I-can-turn-off-men.html


was false even before the story was published. I have no doubt it was published in

order to generate online traffic, at which it may have succeeded. I am not saying

that online traffic is unimportant, but over the long term, however, such episodes

inflict incalculable damage on the reputation of the paper.

Open for business?

With the collapse in standards has come a most sinister development. It has long

been axiomatic in quality British journalism that the advertising department and

editorial should be kept rigorously apart. There is a great deal of evidence that, at

the Telegraph, this distinction has collapsed.

Late last year I set to work on a story about the international banking giant HSBC.

Well-known British Muslims had received letters out of the blue from HSBC

informing them that their accounts had been closed. No reason was given, and it

was made plain that there was no possibility of appeal. "It’s like having your water

cut off," one victim told me.

When I submitted it for publication on the Telegraph website, I was at first told

there would be no problem. When it was not published I made enquiries. I was

fobbed off with excuses, then told there was a legal problem. When I asked the

legal department, the lawyers were unaware of any difficulty. When I pushed the

point, an executive took me aside and said that "there is a bit of an issue" with

HSBC. Eventually I gave up in despair and offered the article to openDemocracy. It

can be read here.

I researched the newspaper’s coverage of HSBC. I learnt that Harry Wilson, the

admirable banking correspondent of the Telegraph, had published an online story

about HSBC based on a report from a Hong Kong analyst who had claimed there

was a ‘black hole’ in the HSBC accounts. This story was swiftly removed from the

Telegraph website, even though there were no legal problems. When I asked HSBC

whether the bank had complained about Wilson's article, or played any role in the

decision to remove it, the bank declined to comment. Mr Wilson’s

contemporaneous tweets referring to the story can be found here. The story itself,

however, is no longer available on the website, as anybody trying to follow through

the link can discover. Mr Wilson rather bravely raised this issue publicly at the

30/01/2025, 13:11 Why I have resigned from the Telegraph | openDemocracy

https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/why-i-have-resigned-from-telegraph/ 4/13

https://www.opendemocracy.net/
https://www.opendemocracy.net/alex-delmarmorgan-peter-oborne/open-for-business
https://twitter.com/search?q=from%3Aharrynwilson%20since%3A2014-01-16%20until%3A2014-01-17&src=typd


‘town hall meeting’ when Jason Seiken introduced himself to staff. He has since left

the paper.

Then, on 4 November 2014, a number of papers reported a blow to HSBC profits as

the bank set aside more than £1 billion for customer compensation and an

investigation into the rigging of currency markets. This story was the city splash in

the Times, Guardian and Mail, making a page lead in the Independent. I inspected

the Telegraph coverage. It generated five paragraphs in total on page 5 of the

business section.

The reporting of HSBC is part of a wider problem. On 10 May last year the

Telegraph ran a long feature on Cunard’s Queen Mary II liner on the news review

page. This episode looked to many like a plug for an advertiser on a page normally

dedicated to serious news analysis. I again checked and certainly Telegraph

competitors did not view Cunard’s liner as a major news story. Cunard is an

important Telegraph advertiser.

The paper’s comment on last year’s protests in Hong Kong was bizarre. One would

have expected theTelegraph of all papers to have taken a keen interest and

adopted a robust position. Yet (in sharp contrast to competitors like the Times)I

could not find a single leader on the subject.

At the start of December the Financial Times, the Times and the Guardian all wrote

powerful leaders on the refusal by the Chinese government to allow a committee

of British MPs into Hong Kong. The Telegraph remained silent. I can think of few

subjects which anger and concern Telegraph readers more.

On 15 September the Telegraph published a commentary by the Chinese

ambassador, just before the lucrative China Watch supplement. The headline of the

ambassador’s article was beyond parody: ‘Let’s not allow Hong Kong to come

between us’. On 17 September there was a four-page fashion pull-out in the middle

of the news run, granted more coverage than the Scottish referendum. The Tesco

false accounting story on 23 September was covered only in the business section.

By contrast it was the splash, inside spread and leader in the Mail. Not that the

Telegraph is short of Tesco coverage. Tesco pledging £10m to fight cancer, an inside

peak at Tesco’s £35m jet and ‘Meet the cat that has lived in Tesco for 4 years’ were

all deemed newsworthy.

30/01/2025, 13:11 Why I have resigned from the Telegraph | openDemocracy

https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/why-i-have-resigned-from-telegraph/ 5/13

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/hongkong/11097844/Lets-not-allow-Hong-Kong-to-come-between-us.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/hongkong/11097844/Lets-not-allow-Hong-Kong-to-come-between-us.html
http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/9002647/Tesco-pledges-to-raise-10m-to-fight-cancer.html
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/epic/tsco/11191760/Inside-Tescos-35m-private-jet.html
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/epic/tsco/11191760/Inside-Tescos-35m-private-jet.html
http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/11342181/Meet-the-cat-that-has-lived-in-Tesco-for-four-years.html


There are other very troubling cases, many of them set out in Private Eye, which has

been a major source of information for Telegraph journalists wanting to understand

what is happening on their paper. There was no avoiding the impression that

something had gone awry with the Telegraph’s news judgment. At this point I wrote

a long letter to Murdoch MacLennan setting out all my concerns about the

newspaper, and handing in my notice. I copied this letter to the Telegraph

chairman, Aidan Barclay.

I received a cursory response from Mr Barclay. He wrote that he hoped I could

resolve my differences with Murdoch MacLennan. I duly went to see the chief

executive in mid-December. He was civil, served me tea and asked me to take off

my jacket. He said that I was a valued writer, and said that he wanted me to stay.

I expressed all of my concerns about the direction of the paper. I told him that I

was not leaving to join another paper. I was resigning as a matter of conscience. Mr

MacLennan agreed that advertising was allowed to affect editorial, but was

unapologetic, saying that “it was not as bad as all that” and adding that there was a

long history of this sort of thing at the Telegraph.

I have since consulted Charles Moore, the last editor of the Telegraph before the

Barclays bought the paper in 2004. Mr Moore confessed that the published

accounts of Hollinger Inc, then the holding company for the Telegraph, did not

receive the scrutiny they deserved. But no newspaper in history has ever given an

unfavourable gloss on its owner’s accounts. Beyond that, Mr Moore told me, there

had been no advertising influence on the paper’s news coverage.  

After my meeting with Mr MacLennan I received a letter from the Telegraph saying

that the paper had accepted my letter of resignation, but welcomed my offer to

work out my six-month notice period. However in mid January I was asked to meet

a Telegraph executive, this time over tea at the Goring Hotel. He told me that my

weekly column would be discontinued and there had been a "parting of the ways".

He stressed, however, that the Telegraph would continue to honour my contract

until it ran out in May. For my part I said that I would leave quietly. I had no desire

to damage the newspaper. For all its problems it continues to employ a large

number of very fine writers. They have mortgages and families. They are doing a

30/01/2025, 13:11 Why I have resigned from the Telegraph | openDemocracy

https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/why-i-have-resigned-from-telegraph/ 6/13



fine job in very trying circumstances. I prepared myself mentally for the alluring

prospect of several months paid gardening leave.

Story, what story?

That was how matters stood when, on Monday of last week, BBC Panorama ran its

story about HSBC and its Swiss banking arm, alleging a wide-scale tax evasion

scheme, while the Guardian and the International Consortium of Investigative

Journalists published their 'HSBC files'. All newspapers realised at once that this

was a major event. The FT splashed on it for two days in a row, while the Times and

the Mail gave it solid coverage spread over several pages.

You needed a microscope to find the Telegraph coverage: nothing on Monday, six

slim paragraphs at the bottom left of page two on Tuesday, seven paragraphs deep

in the business pages on Wednesday. The Telegraph’s reporting only looked up

when the story turned into claims that there might be questions about the tax

affairs of people connected to the Labour party.

After a lot of agony I have come to the conclusion that I have a duty to make all this

public. There are two powerful reasons. The first concerns the future of the

Telegraph under the Barclay Brothers. It might sound a pompous thing to say, but I

believe the newspaper is a significant part of Britain’s civic architecture. It is the

most important public voice of civilised, sceptical conservatism.

Telegraph readers are intelligent, sensible, well-informed people. They buy the

newspaper because they feel that they can trust it. If advertising priorities are

allowed to determine editorial judgments, how can readers continue to feel this

trust? The Telegraph’s recent coverage of HSBC amounts to a form of fraud on its

readers. It has been placing what it perceives to be the interests of a major

international bank above its duty to bring the news to Telegraph readers. There is

only one word to describe this situation: terrible. Imagine if the BBC—so often the

object of Telegraph attack—had conducted itself in this way. The Telegraph would

have been contemptuous. It would have insisted that heads should roll, and rightly

so.

30/01/2025, 13:11 Why I have resigned from the Telegraph | openDemocracy

https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/why-i-have-resigned-from-telegraph/ 7/13

http://www.theguardian.com/news/series/hsbc-files
http://www.icij.org/project/swiss-leaks
http://www.icij.org/project/swiss-leaks


This brings me to a second and even more important point that bears not just on

the fate of one newspaper but on public life as a whole. A free press is essential to

a healthy democracy. There is a purpose to journalism, and it is not just to

entertain. It is not to pander to political power, big corporations and rich men.

Newspapers have what amounts in the end to a constitutional duty to tell their

readers the truth.

It is not only the Telegraph that is at fault here. The past few years have seen the

rise of shadowy executives who determine what truths can and what truths can’t

be conveyed across the mainstream media. The criminality of News International

newspapers during the phone hacking years was a particularly grotesque example

of this wholly malign phenomenon. All the newspaper groups, bar the magnificent

exception of the Guardian, maintained a culture of omerta around phone-hacking,

even if (like the Telegraph) they had not themselves been involved. One of the

consequences of this conspiracy of silence was the appointment of Andy Coulson,

who has since been jailed and now faces further charges of perjury, as director of

communications in 10 Downing Street.

Urgent questions to answer

Last week I made another discovery. Three years ago the Telegraph investigations

team—the same lot who carried out the superb MPs’ expenses investigation—

received a tip off about accounts held with HSBC in Jersey. Essentially this

investigation was similar to the Panorama investigation into the Swiss banking arm

of HSBC. After three months research the Telegraph resolved to publish. Six articles

on this subject can now be found online, between 8 and 15 November 2012,

although three are not available to view.

Thereafter no fresh reports appeared. Reporters were ordered to destroy all

emails, reports and documents related to the HSBC investigation. I have now

learnt, in a remarkable departure from normal practice, that at this stage lawyers

for the Barclay brothers became closely involved. When I asked the Telegraph why

the Barclay brothers were involved, it declined to comment.

This was the pivotal moment. From the start of 2013 onwards stories critical of

HSBC were discouraged. HSBC suspended its advertising with the Telegraph. Its

30/01/2025, 13:11 Why I have resigned from the Telegraph | openDemocracy

https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/why-i-have-resigned-from-telegraph/ 8/13



account, I have been told by an extremely well informed insider, was extremely

valuable. HSBC, as one former Telegraph executive told me, is “the advertiser you

literally cannot afford to offend”. HSBC today refused to comment when I asked

whether the bank's decision to stop advertising with the Telegraph was connected

in any way with the paper's investigation into the Jersey accounts. 

Winning back the HSBC advertising account became an urgent priority. It was

eventually restored after approximately 12 months. Executives say that Murdoch

MacLennan was determined not to allow any criticism of the international bank.

“He would express concern about headlines even on minor stories,” says one

former Telegraph journalist. “Anything that mentioned money-laundering was just

banned, even though the bank was on a final warning from the US authorities. This

interference was happening on an industrial scale.

“An editorial operation that is clearly influenced by advertising is classic

appeasement. Once a very powerful body know they can exert influence they know

they can come back and threaten you. It totally changes the relationship you have

with them. You know that even if you are robust you won’t be supported and will

be undermined.”

When I sent detailed questions to the Telegraph this afternoon about its

connections with advertisers, the paper gave the following response. "Your

questions are full of inaccuracies, and we do not therefore intend to respond to

them. More generally, like any other business, we never comment on individual

commercial relationships, but our policy is absolutely clear. We aim to provide all

our commercial partners with a range of advertising solutions, but the distinction

between advertising and our award-winning editorial operation has always been

fundamental to our business. We utterly refute any allegation to the contrary."

The evidence suggests otherwise, and the consequences of the Telegraph’s recent

soft coverage of HSBC may have been profound. Would Her Majesty's Revenue and

Customs have been much more energetic in its own recent investigations into

wide-scale tax avoidance, had the Telegraph continued to hold HSBC to account

after its 2012 investigation? There are great issues here. They go to the heart of our

democracy, and can no longer be ignored.

30/01/2025, 13:11 Why I have resigned from the Telegraph | openDemocracy

https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/why-i-have-resigned-from-telegraph/ 9/13


