
...
 
Chapter 4 

The media and Northern Ireland 
Censorship, information management and the 
broadcasting ban 

David Miller 

Information and representation are not simply epiphenomena in modern 
societies. Communication is central to the conduct of politics and the lived 
experience of culture. Direct censorship is one of the key weapons of the 
information manager. It excludes information from the public sphere and helps 
to structure the information which is available. Censorship is centrally related to 
the exercise of power and the management of experience. It is not surprising, 
therefore, that the use of direct censorship increases in times of acute social, 
political or military conflict. But the use of direct censorship in societies 
legitimated by a commitment to liberal democracy presents the state with 
problems as well as opportunities. The legitimation ofcensorship is itselfone of 
the major tasks of information management in liberal democratic societies. 

LEGITIMATING INFORMATION CONTROL 

The legitimation of information control varies with the outcome of struggles 
over the definition of the type and intensity of conflict. These relate both to 
the actualities of conflict and to the strength of internal opposition to the 
government. Such opposition will vary partly in relation to the success of 
official or alternative information-management attempts. 

In a situation of total war such as between 1939 and 1945, the rights and 
liberties of peacetime are suspended in a battle for national survival. In partial 
engagements such as Suez, the Falklands or the Gulf, different rules apply. 
Comprehensive censorship is less easy to legitimate and dissent less easy to 
marginalize. A counter-insurgency conflict like that in Northern Ireland is a 
further step down in terms of the threat to the central state. Whereas, in the 
Gulf War of 1991, systematic disinformation was regarded as legitimate it has 
not been so regarded in Northern Ireland since the mid-1970s. A step down 
from counter-insurgency in intensity are serious internal disturbances, 
including inner-city riots/uprisings and large-scale industrial disputes. In 
Northern Ireland, it has been possible for the state to use the full range of 
information-management tactics. By contrast, the use of censorship and 



_______________ 

46 David Miller 

disinformation was not nearly so well developed in relation to the inner-city 
disturbances of the 1980s or the 1984/5 coal dispute. Instead, sophisticated 
public relations and the intimidation of the media were relied upon. 

However, not all counter-insurgency campaigns are th,e same. The conflict 
in Northern Ireland is different from the fifty-three other counter-insurgency 
campaigns conducted by the British army between 1945 and 1969 (Ministry 
of Defence 1969). Northern Ireland is close to Britain and is, supposedly, an 
integral part of the UK state in which democratic conditions are held to obtain. 
Media access to and interest in Northern Ireland have also been greater than 
in previous colonial counter-insurgency campaigns. Such differences have 
made the practice of extrajudicial killing and systematic disinformation much 
more difficult and have, therefore, often hampered military strategists. 

This point has been acknowledged by some counter-insurgency writers. In 
the late 1970s, David Charters was a colleague of Maurice Tugwell, the head 
of disinformation at British army headquarters in Northern Ireland in the early 
1970s. Charters has written: 

The Army's counter-insurgency doctrine, evolved over 25 years of fighting 
insurgency in the Empire, was difficult to apply in Ulster because the 
doctrine was not designed for domestic use.... The restrictions and harsh 
measures which had made a successful campaign possible in Malaya could 
not be applied readily in Britain, with its long tradition of individual liberty 
and freedom of the press. In Malaya, thousands of miles away from home, 
operations beyond the jungle fringe could be conducted in almost complete 
secrecy; in Ulster, the daily movements of a patrol may be seen on TV that 
evening in Belfast and in London. Moreover, because Northern Ireland is 
constitutionally part of the United Kingdom, the problem is a domestic 
one, and politicians in London are more inclined to intervene directly in the 
actual conduct of security policy and operations 

(Charters 1977: 25-6) 

Here we find one of the key military objections to the presence of the media 
in a counter-insurgency conflict like Northern Ireland. The army wanted to 
treat Northern Ireland as if it were simply another colony. We might ponder 
how the British army would have conducted itself had 'harsh measures' been 
possible. The legitimation of British rule in Northern Ireland, however, rested 
on the official propaganda view that Northern Ireland was an intimate part of 
the British state, and therefore the appearance of liberal democracy and the 
freedom of the press had to be preserved. 

METHODS OF CONTROL 

We can divide methods of information control into four: public relations, 
intimidation and the use of the law, self-censorship, direct censorship. This 
chapter briefly summarizes the impact of the first three limits and then goes 

l 



Censoring Northern Ireland 47 

on to examine the ban on broadcasting interviews with members of Sinn Fein 
and ten other Irish organizations. 

Public relations 

In the absence of serious political conflict or armed violence, the most 
important weapon of information control is routine public relations. In 
Northern Ireland routine official PR has been dedicated to promoting the view 
that the conflict is caused either by deep and irreconcilable divisions between 
Irish nationalists and Ulster Unionists, or simply by 'terrorism'. In either case 
it is nothing to do with the relationship between Britain and Ireland, and 
Britain is held to be a neutral arbiter. The routine PR operation includes a 
wide range of PR tactics. In areas of more controversy, such as the conduct 
of the 'security forces', disinformation becomes a more important PR tactic. 
This is to say that official sources, especially the army and the police, 
routinely release information which is known to be false when security 
personnel are involved in shooting incidents (Miller 1994). 

Use of the law and intimidation 

To support the PR effort there have been official attempts to impose tight 
controls on media practice. This is done, both by the use of the law and by 
the routine use of government intimidation of the media. In the former case, 
the number and severity of powers available to circumscribe the media have 
steadily increased since the 1970s. They include the Prevention of Terrorism 
Act, the Emergency Provisions Act, the Official Secrets Act and the Police 
and Criminal Evidence Act, which have all been passed and/or tightened since 
the 1970s (6 Maohlin 1989). In particular the 1989 revision of the PTA allows 
the police to demand access to any journalistic material should they believe 
that it is likely to have 'substantial value' in a terrorist investigation. The 1989 
Official Secrets Act further narrowed the sphere of debate by making it illegal 
for anyone associated with intelligence or security matters to speak or be 
reported in the media. No public-interest defence is permissible. 

Intimidation is often used in tandem with the law or threats of the law. After 
a series of controversies in the 1970s, successive governments were able to 
stop broadcasters interviewing active members of the IRA and INLA. The 
INLA interview on BBC's Tonight was the last occasion on which such an 
interview was heard on British television. The controversy, in July 1979, was 
also Prime Minister Thatcher's first serious conflict with the broadcasters. 
Other major rows followed throughout the 1980s. In 1980 Panorama filmed 
the IRA on patrol in Carrickmore. The outcry in parliament and in the press 
allowed the police to seize the unbroadcast film. These two controversies 
represent a turning point in relations between broadcasters and the state. 

The use of the Prevention of Terrorism Act against the media was 



48 David Miller 

considered for the first time with the INLA interview and Section 11 of the 
Act was actually used for the first time to seize the Carrickmore footage. The 
next major row was in 1985 and concerned the representation of Sinn Fein in 
an edition of the BBC series Real Lives. The government went further than 
ever before in trying to pressure the BBC not to broadcast the programme. 
The BBC buckled and pulled the programme. The government were less 
successful with Thames TV's Death on the Rock in 1988, which raised the 
possibility that the SAS killings in Gibraltar had been extrajudicial execu­
tions. The new powers available under the 1989 revision of the Prevention of 
Terrorism Act to seize material were supposed to be used to combat 
paramilitary racketeering. Yet in 1991 they were used against Channel 4 and 
an independent production company who alleged, in a Dispatches report, that 
there was a secret committee of Protestant paramilitaries, business people and 
security-forces personnel directing the assassination of Republican suspects. 
The broadcasters were found guilty, but pragmatically the court decided not 
to shut the channel down. Instead, in a landmark judgement, Lord Justice 
Woolf ruled that in the future, there would be no doubt about the scope of the 
law, thus warning programme-makers not to use unofficial confidential 
sources when reporting on Northern Ireland. 

Self-censorship 

The effect of the use of the law and intimidation has been that broadcasters 
have continually tightened the internal procedures used in making pro­
grammes about Northern Ireland (Miller 1994). All programme ideas on 
Northern Ireland had to be 'referred up' to senior management in the BBC and 
independent companies. The reference-upwards system was inaugurated in 
1971 after the first skirmishes over coverage of Northern Ireland. Broad­
casters' response then was to assure the government, in the words of Lord 
Hill, chair of the BBC, that 'as between the British Army and the gunmen the 
BBC is not and cannot be impartial' (Hill 1974: 209). 

Direct censorship: the broadcasting ban 

On 19 October 1988 Douglas Hurd introduced a Notice under clause 13 (4) 
of the BBC Licence and Agreement and section 29 (3) of the Broadcasting Act 
1981 prohibiting the broadcast of direct statements by representatives or 
supporters of eleven Irish political and military organizations. The broad­
casting ban, as it became known, is the first and, so far, the only use of this 
power since the beginning of British broadcasting history directly and overtly 
to rule out a whole class of political viewpoints. The minister responsible for 
broadcasting has the power to require the broadcasters in writing 'to refrain 
at any specified time or at all times from sending any matter or matters of any 
class' .1 In principle this allows the government to prevail in any conflict with 



-
Censoring Northern Ireland 49 

the BBC over editorial matters. Unti11988, however, its use had been limited 
to less controversial or general provisions. 

The Notice was introduced after a year of confrontations between the 
government and the media and an increase in IRA attacks. The first major 
confrontation was over government attempts to gain access to small amounts 
of untransmitted footage of an attack on two soldiers who drove into a funeral 
cortege in West Belfast. The funeral was of an IRA volunteer killed at the 
funerals of the three IRA members who were killed by the SAS in Gibraltar. 
The Gibraltar killings also led to the next major row with the broadcast of 
Death on the Rock in Thames Television's This Week series, which suggested 
that three IRA members had been shot while giving themselves up and had 
been finished off on the ground. The government's prolonged attacks on 
Thames prompted Philip Whitehead to observe that Death on the Rock 'was 
enough to lose the IBA its remaining friends in government' (New Statesman 
& Society, 26 August 1988). 

The 'last straw' for Margaret Thatcher (The Times, 22 October 1988) was 
the IRA bombing of a British army bus in which eight soldiers died, together 
with the aftermath of the bombing of the Co. Down home of Sir Kenneth 
Bloomfield, head of the Northern Ireland civil service. Following this latter 
attack, Gerry Adams was reported, by the Sunday Times (23 October 1988), 
as saying that civil servants working for the British government 'ran the risk' 
of attack. 

These events provided the immediate rationale and trigger for direct 
censorship, but the shift in media-state relations from the period of 'cosy 
chats', through pressure and public intimidation, to overt censorship has a 
rather longer lineage. The skirmishes and rows over Northern Ireland starting 
in 1971 had meant a continual tightening of broadcasters' internal regulations, 
so that by 1980 the voice of armed Republicanism had successfully been 
banished from the screen (Curtis 1984; Schlesinger et al. 1983). The 
challenge to government policing of the media, which the rise of Sinn Fein 
represented, produced further attempts at control under successive Thatcher 
administrations. The logic of the attempt to remove Republican views from 
the screen was to stop Sinn Fein from being interviewed at all, but since they 
were a legal political party, such a step was hard to legitimize. This left the 
government in a bind, unless a way could be found to separate Sinn Fein as 
'politicians' from Sinn Fein as 'terrorists'. In all the controversy around the 
Real Lives affair, this dilemma remained relatively obscure. But there is 
evidence that some top broadcasters were thinking this issue through to its 
logical conclusions. For example, the BBC Assistant Director-General, Alan 
Protheroe, had recognized the tendency: 

Does the government therefore wish to prevent the expression on the air 
of views with which it disagrees from democratically elected supporters ­
at local council, Assembly or parliamentary level? Or does it wish to say, 



50 David Miller 

'You can use Sinn Fein people on the air if they're talking about the drains 
in the Bogside or the state of the pavements in West Belfast - but you can't 
use them if they mutter a word about the need for the maintenance of the 
armed struggle?' 

(Protheroe 1985: 6) 

The former option would exclude all statements from people representing 
Sinn Fein and would have been more restrictive than the latter option which 
would allow Sinn Fein representatives to expound party policy on all issues 
except support for the armed struggle. The government eventually opted for 
the former, more stringent option. 

The British Home Office Notice prohibits the broadcasting of 'any words 
spoken' where '(a) the person speaking the words represents or purports to 
represent' a specified organization; '(b) the words support or solicit or invite 
support for such an organisation'. 

CONFUSION 

The precise implications of this were not immediately clear and broadcasters 
spent the following weeks drawing up guidelines. Channe14's original 'worst 
case,2 interpretation was that the ban applied to a press statement 'read by a 
commentator with a view to casting contempt upon it' as well as to 'works 
of fiction'. ITN, though, interpreted the ban to mean that reported speech and 
fiction were allowable. Following a meeting between the BBC and the Home 
Office Broadcasting Department, officials elaborated further in a letter (also 
copied to the IBA) 'so that the BBC would be left in no doubt' (reproduced 
in BBC 1989b: Appendix V). 

This letter stated that reported speech was allowable and that 'the Notice 
permits the showing of a film or still picture of the initiator speaking the words 
together with a voice-over account of them, whether in paraphrase or 
verbatim. . .. Programmes involving the reconstruction of actual events, 
where actors use the verbatim words which had been spoken in actuality, are 
similarly permitted.' It should be noted therefore that the government 
explicitly envisaged the use of interpreting techniques in its letter to the 
broadcasters. The use of such techniques cannot, therefore, be said (as they 
sometimes have been) to indicate that broadcasters are attempting to get 
round the Notice. A second confusion related to the meaning of the term 
'represents' in the Notice. The Home Office confirmed that: 

A member of an organisation cannot be held to represent the organisation 
in all his daily activities. Whether at any particular instance he is 
representing the organisation concerned will depend upon the nature of the 
words spoken and the particular context. Where he is speaking in his 
capacity as a member of an organisation which does not fall under the 
Notice (for example, an elected Council), it follows, from that inter­



Censoring Northern Ireland 51 

» q 

pretation, that paragraph 1 (a) will not apply. 
(BBC 1989b: Appendix V) 

BBC television news made use of this definition of 'represent' for the first 
time on 16 February 1989 when they interviewed Gerry Adams about jobs in 
West Belfast. Thirty seconds of sound on film was broadcast in Northern 
Ireland, with Adams speaking as MP for West Belfast rather than Sinn Fein 
MP for West Belfast. The Media Show (8 May 1990) took the definition of 
'represent' to its logical conclusion when they interviewed Sinn Fein 
councillor Jim McAllister speaking about his role in Ken Loach' s film Hidden 
Agenda. McAllister was speaking as an 'actor' rather than as a Sinn Fein 
councillor, even though his acting role in the film is that of a Sinn Fein 
councillor. 

The Home Office clarifications still left some doubt in the minds of 
broadcasters, particularly about the lineage of some of the organizations 
covered and about the questions of historical and fictional coverage (Miller 
1990). However, the government argument was that although the Notice 
imposed some restrictions on broadcast coverage, there was no provision in 
the text of the Notice which restricted television and radio from carrying as 
many interviews with Sinn Fein as before the ban. This was accompanied by 
a clear desire to remove Sinn Fein from the screen. However, this latter wish 
could not be made too clear in public since it would hamper the legitimation 
of the ban. 

Confusion in broadcasting circles has been complemented by caution. Top 
broadcasters have been unambiguous in public about their opposition to the 
ban. John Birt (1989) has argued that the ban 'crosses a line that governments 
in democratic societies should not cross'. However, this has not meant that 
broadcasters have reported as fully as before the ban. The National Union of 
Journalists called off its one-day strike after assurances from BBC and lTV 
executives that 'health warnings' would be used to indicate the effect of the 
ban. But warnings were only used when Sinn Fein were interviewed, rather 
than to indicate the absence of a Sinn Fein interview. 

Covering up censorship 

The BBe's confidential Editorial Policy Meeting (EPM? advised that the 
warning, or 'programme reference' as BBC executives preferred to call it, 
should be 'specific'. A 'blanket' warning should be avoided because it 'could 
sound propagandist' and 'It was important to avoid frivolous or point scoring 
references' (EPM, 15 November 1988). When health \yarnings have been 
used they have been woven into the text of reports by the journalist rather than 
being announced by the newscaster at the beginning of an item as has been 
the case with coverage from some other parts of the world. Here the principle 
of doublespeak is very important. At one end of the scale is 'censorship' and 



52 David Miller 

'propaganda' which are practised by our enemies. Thus television reporters 
talk of IRA or Libyan 'propaganda' or Iraqi 'censorship'. At the other end of 
the scale we have 'reporting restrictions' and the 'fight against terrorism'. 
These are practised by our friends. Somewhere in the middle are those states 
allied to the west which, for one reason or another, have a blemish on their 
reputation. Countries such as Apartheid South Africa or pre-peace-deal Israel 
might be described as practising 'censorship' or the less shameful 'reporting 
restrictions' might come into play. This principle - you censor, we restrict for 
operational security - was used to great effect in the Gulf War of 1991 as ITN 
reporter David Mannion has revealed: 

We did use the word censored. We tried to be as accurate as we could in 
what we said in front of reports. In Iraq, in Baghdad we said reports were 
subject to Iraqi censorship. You notice that phrase. That is not to say that 
every report was censored, in fact some reports were not censored. But they 
were all subject to Iraqi censorship and we thought it right, even when they 
were not censored, to let viewers know we were working under those 
particular conditions. In Israel where reports were censored, we said they 
were censored. In Saudi Arabia where we had to leave out certain details 
for operational reasons, we said just that - we had to leave these details out 
for operational reasons. If you can't understand that, that's your problem.4 

All broadcast coverage of Northern Ireland under the ban was subject to 
government censorship, and yet not a single news bulletin in the year after the 
ban was preceded by a warning. Indeed the BBC went further than this and 
introduced a ban on the use of subtitles in its news programmes. After BBC 
Northern Ireland subtitled an interview with Danny Morrison (Inside Ulster, 
24 January 1989) the BBC decided that subtitles would no longer be used on 
the local news, because, in the words of one BBC Northern Ireland executive, 
'it looked so dramatic - it looked like we were seeking to make a point'.5 In 
the year following the ban the single occasion on which subtitles were used 
on BBC network news was an item on Newsnight. 6 The Newsnight report was 
shown at the next Editorial Policy Meeting and the BBC Northern Ireland 
decision was endorsed and extended to network news. On 18 April 1989 John 
Wilson, controller of editorial policy, was recorded as saying: 

The use of voice-overs in cases where supporters of the named organiza­
tions could not be quoted directly was preferable to the use of sub-titles. 
This was the practice already followed in Northern Ireland. Sub-titles were 
odd and formed a further barrier in a restricted report between the audience 
and the speaker which was unnecessary. Robin Walsh agreed, and strongly 
favoured a moving, rather than a still picture in such cases, with a voice­
over in the style of an interpreter. 

Overall, subtitles were used on only five other occasions on network news in 
the year after the ban, all of them on Channel 4 News.? In the year following 

--JIll~--------------------



Censoring Northern Ireland 53 

•
 

the ban, the most common way of dealing with the restrictions was to give a 
'health warning', cut the sound of the interview and use the voice-over 
technique. One interview with Danny Morrison used an actor's voice (BBC 2, 
Newsnight, 27 January 1989). 

The Editorial Policy Meeting also debated the finer points of what 
constituted an 'appearance' by a 'supporter' of 'terrorism'. In one example, 
BBC news broadcast footage which included shouting in Irish. The Editorial 
Policy Meeting noted that: 'The chanting had, in fact, been an IRA battle cry, 
and Chris Cramer warned all to get their Irish translators in before using 
material of this type' (EPM, 29 November 1988). By the next meeting the 
controller of editorial policy, John Wilson agreed that this type of material 
'was undoubtedly covered by the restrictions' (EPM, 13 December 1988). 

These discussions had the effect of tightening the already strict referral 
procedures for programmes on Northern Ireland. As BBC guidelines 
acknowledge, 'The need for referral and special consideration was increased 
by the Notice served ... in October 1988' (BBC 1989c: 38). John Conway, 
then editor of news and current affairs, at BBC Northern Ireland, has 
described the impact of the tightened-up procedure on working practices in 
Northern Ireland. 

The perception has grown up that we can still interview Sinn Fein about 
the state of the roads, blocked drains or other innocuous local issues. Not 
so. Every broadcast interview with a member of the party has to go through 
a much finer filter and that's what becomes so time consuming for editors 
and their journalists.... To ensure that an interview with [a] councillor 
could be broadcast, the news editor at [Radio] Foyle had to check with me 
in Belfast and I, in tum, had to consult with senior colleagues in London 
about potential legal and policy implications before the green light to 
broadcast was given. All that for the everyday voice of grassroots politics 
which local radio is there to articulate. 

(Conway 1989) 

Under the ban it is in principle possible to interview representatives of any of 
the listed organizations as much or even more than had been the case before 
the Notice was introduced so long as their voices are not heard. However, in 
practice the broadcasters extended the ban well beyond its literal meaning. 
There are several reasons for this, such as the extra time it takes to get 
clearance for interviews with Sinn Fein and the time it takes to subtitle or 
voice-over an interview. Broadcasters also often argue that subtitling or lip­
syncing don't make for 'good television'. On the other hand the confusion 
resulting from what John Birt has called the 'Byzantine' restrictions (Birt 
1992) is often given as the excuse for any limitation in broadcasters' 
coverage. Whatever the merits of such arguments, they should not in principle 
be insurmountable. Yet it is clear that journalists on tight deadlines have 



--

54 David Miller 

'Streets of Sorrow/Birmingham Six' shown on ITN. 

frequently succumbed to the time-saving temptation to simply leave Sinn 
Fein out. 

The caution of the broadcasters has meant that there have been very few 
attempts to test the limits of the ban. Among these are the responses of ITN 
to the banning of a song by the Pogues and a BBC documentary on the Maze 
prison. When the IBA banned the Pogues' song 'Streets of Sorrow/ 
Birmingham Six', ITN reported the IBA decision by showing footage of the 
Pogues in concert and rolling the words up on the screen. The reporter then 
recited them in an arguably more intelligible way than the Pogues' vocalist 
Shane McGowan: 

There were six men in Birmingham 
In Guildford there's four 
That were picked up and tortured 
And framed by the law 
And the filth got promotion 
But they're still doing time 
For being Irish in the wrong place 
And at the wrong time 

(ITN, 17:45,20 December 1988) 



Censoring Northern Ireland 55 

'Enemies within', made for the BBC's Inside Story series by Steve 
Hewlett and Peter Taylor, operated right up to the limit of the Notice. The 
programme featured extensive interviews with Republican and Loyalist 
prisoners in the H-Blocks of the Maze prison. When the prisoners were 
speaking in a personal capacity their voices were heard, but when they were 

• 

Subtitling of IRA spokesperson on food. 



56 David Miller 

speaking as representatives of the IRA, the Notice was given maximum 
visibility. The interviewees were voiced over with an out-of-sync actor's 
voice, indicated by a caption at the top of the screen. Meanwhile at the 
bottom of the screen the words were also subtitled. This operation to the 
limits of the ban (but not beyond) allowed some prisoners to be heard giving 
a Republican political analysis in a personal capacity while others were 
subtitled when talking about innocuous topics in their capacities as 
representatives of the IRA. Thus the IRA spokesperson on food was subtitled 
when shown negotiating with prison officers over the size of sausage rolls 
served up in the prison. 

The effect on coverage 

Coverage of Sinn Fein prior to the ban was minimal and when interviews 
were broadcast the hostile interview technique was routinely used 
(Schlesinger et at. 1983; Curtis 1984). In the year leading up to the ban,8 BBC 
network television news featured a total of 633 formal interviews on Northern 
Ireland. By far the largest category of interviewee was members of the 
Conservative Party with a total of 121 interviews including 50 interviews with 
the Northern Ireland secretary Tom King who was on more than anyone else. 
British politicians together with representatives from the army, RUC and civil 
service accounted for 172 interviews or more than 25 per cent of all 
interviews on Northern Ireland that year. By contrast other political parties 
had a much lower showing. The Labour Party was on 38 times (6 per cent), 
the Social Democratic and Labour Party (SDLP) and Ulster Unionist Party 
(UUP) exactly balanced at 36 interviews each and the DUP slightly trailed 
at 30. By contrast Sinn Fein was interviewed a total of 17 times in the entire 
year. Sinn Fein comments tended to be limited to short sound bites or single 
responses to journalists' questions. 

Conducting an interview in the television studio is one indicator of the 
importance which broadcasters accord to an interviewee. It confers status and, 
especially on programmes like Channel 4 News and Newsnight, allows for 
exchanges of views between 'opposing' commentators or politicians and 
gives interviewees the opportunity to respond to points from journalists or 
other politicians (Henderson et al. 1990). In the year prior to the ban 
Conservative, Labour, UUP, DUP and SDLP MPs were invited into the studio 
but Sinn Fein were not allotted any studio interviews on British network TV 
news. Coverage of Sinn Fein in the year before the ban was very limited both 
in quantity and quality. Sinn Fein representatives appeared9 on television, or 
their voices were heard, a total of 93 times. In the following year the number 
fell to 34, a drop of more than 63 per cent. It is also clear that when interviews 
with Sinn Fein did occur they were shorter and less informative. 1O Top 
broadcasters have acknowledged this point in private. The BBC's Editorial 
Policy Meeting was told by John Conway that when Sinn Fein councillor, 

-
L 



4 

Censoring Northern Ireland 57 

P 

Francis McNally, was interviewed as a brother of a murder victim, the 
interview had 'said much less than it would have prior to the ban' (EPM, 29 
November 1988). 

The obvious corollary of this is that some news items are simply not filmed. 
This seems also to have been the case in relation to current-affairs and 
documentary programmes. Paul Hamman, the BBC producer who made Real 
Lives, went on to become head of documentaries at the Corporation. He has 
said that on taking up the post he 'had a couple of Irish films up [his] sleeve, 
new ways of looking at Northern Ireland, but since the [ban] ...both of these 
films have bit the dust' (Guardian, 8 May 1989). 

It is difficult to argue that 'confusion' is responsible for the steep decline 
in Sinn Fein interviews. The confusion arises in relation to the manner of 
covering Sinn Fein rather than in relation to covering them at all. In fact the 
result of the restriction has been largely to excise Republican sentiment from 
British television screens. 

The most obvious and measurable impact of the ban has been on members 
of Sinn Fein, with a slight impact on the UDA. The second part of the Notice 
has had less obvious, though more far-reaching, effect. Interviews cancelled 
are the tip of the iceberg since it is difficult to tell which people and views 
are not even considered for inclusion. Whereas the Notice refers to words 
which 'support or solicit or invite support' broadcasters have interpreted it to 
cover attempts at understanding or explaining the conflict (Curtis and 
Jempson 1993; Irish Information Partnership 1990). 

In November 1988 the IBA banned the song 'Streets of Sorrow/ 
Birmingham Six' by the Pogues. The song simply proclaims the innocence of 
the Guildford Four and the Birmingham Six, jailed for IRA bombings in the 
1970s, but the IBA deemed it to be 'supporting or soliciting or inviting 
support' for a listed organization because it contained a 'general disagreement 
with the way in which the British government responds to and the courts deal 
with the terrorist threat in the UK' (Observer, 20 November 1988). 

Ironically, the convictions of first the Guildford Four and then the 
Birmingham Six were finally acknowledged by the courts to be unsafe and all 
ten were released. The IBA would not lift the ban after the Guildford Four 
were released because in the words of one spokesperson, 'The Birmingham 
Six are still serving sentences as convicted terrorists' (Sunday Correspondent, 
22 October 1989). When the Birmingham Six were released the Radio 
Authority revoked the ban. But the Independent Television Commission said 
only that 'it is highly unlikely' that they would intervene if the song was 
broadcast on television. 11 

That a popular song might 'contain a general disagreement with govern­
ment policy' or make a 'political point' was now considered in some parts of 
broadcasting as being identical to supporting Sinn Fein or the IRA. This raises 
the key question of the acceptable range of opinion on the Northern Ireland 
conflict and how differing views are categorized. Margaret Thatcher posed the 



--

58 David Miller 

choice simply: 'Either one is on the side of justice in these matters, or one is 
on the side of terrorism' (BBC 2, Newsnight, 22:50, 22 March 1988). There 
is, however, no intrinsic reason why this view should be accepted by the 
broadcasters. As the ban became more entrenched in journalistic working 
practices so more decisions were taken which collapsed any critique of British 
policy into support for terrorism. This resulted in the category of prohibited 
views expanding markedly, yet almost imperceptibly. Irish Republicanism 
was joined by Irish nationalist and Left critiques, together with more centrist 
views, beyond the pale of acceptable broadcasting. 

The most far-reaching decision resulted in the subtitling of Bernadette 
McAliskey, the former civil-rights activist and People's Democracy MP for 
Mid-Ulster together with members of a studio audience. 'Killing for a cause', 
part of a series titled Nation, used the examples of the conflicts in Northern 
Ireland and South Africa to ask if the use of political violence was ever 
justified. Bernadette McAliskey was one of a panel of three, including 
Conservative MP and former Northern Ireland minister, Peter Bottomley, and 
a member of the ANC. The moderator, Trevor Phillips, introduced McAliskey 
as a former supporter of 'the use of violence in the cause of Irish 
Republicanism' . 

Asked about her current views on violence in the cause of Irish 
Republicanism McAliskey started by saying 'Well, I have to put it in context' . 
These were the only words directly broadcast. From that point on every word 
was subtitled. What she then said was: 

Quite honestly, if I supported it fully, if I could justify it, I would join the 
IRA. But since I am not a soldier, since I cannot within myself justify it, 
then I'm not. But I can understand it, I can explain it, I can articulate it and 
I can offer, what I believe to be a rational way out of it, which is discussion 
and negotiation, wherever it is in the world. But I don't think that a limited 
and emotionally packed statement like 'Do you support violence' .... No 
sane human being supports violence. We are often cornered into it by 
powerlessness, by lack of democracy, by lack of willingness of people to 
listen to our problems. We don't choose political violence, the powerful 
force it on us. 

For BBC lawyers these were the key words which seemed to them to be 
sufficiently supportive of the IRA to fall within the terms of the Notice. The 
controller of editorial policy, John Wilson, who had been on holiday when the 
decision was taken, was apparently not happy. He wanted to offer McAliskey 
an apology, but he was overruled by the Director-General and a compromise 
reached. 12 This involved asking for external legal advice from an independent 
lawyer. David Pannick, the QC concerned, largely backed up the internal 
BBC advice, apparently making it difficult for the BBC simply to repudiate 
the treatment of McAliskey. Prior to this the BBC guidelines on what was 
covered by this part of the Notice maintained that 'generalised comments 



Censoring Northern Ireland 59 

> 

Subtitling of Bernadette McAliskey on Nation series. 

about or even in favour of terrorism in Ireland or about Irish Republicanism 
are not prevented' (BBC 1989c: 40). Following the Pannick judgement the 
controller of editorial policy rewrote the guidelines although he maintained 
that 'I will continue to apply the guidelines as narrowly as I reasonably can.' 13 



60 David Miller 

The central problem here is that understanding the actions of the IRA could 
apparently be construed by the broadcasters as being identical to support for 
the IRA. The BBC's difficulty in telling 'understanding' and 'support' apart 
was heightened by Peter Bottomley's public complaint that: 'If I had been 
asked to explain or give an understanding of the republican or loyalist killings, 
I could have done so.' 14 

Broadcasters and the ban 

There is a long history of broadcasters accepting the official definition of 
Republican opposition. Lord Hill's 1971 declaration that 'as between the 
British Army and the gunmen the BBC is not and cannot be impartial' (Hill 
1974: 209) set the pattern. The BBC echoed this view in the aftermath of the 
1989 bombing of the Royal Marines at Deal in Kent. They dispensed with 
their signature tune and closed their main evening news bulletin with the 
Marines' band playing over slow-motion footage of a young boy in uniform 
laying a wreath to the dead (BBC 1, 20:55, 23 August 1989). When a 
contributor to Channe14's Right to Reply complained that this was not news 
but 'pure emotionalism', the BBC responded that: 

The day before this item was broadcast ten Marine bandsmen had been 
murdered and around twenty injured. We are satisfied that the item 
properly reflected the feeling of many people in the aftermath of such an 
event. 

(Channel 4, Right to Reply, 7 October 1989) 

This view remains strong in broadcasting. David Nicholas, editor of ITN, 
objected to the ban on the grounds that ITN interviews with Sinn Fein were 
conducted 'responsibly': 

Because we all understand what these extremist organizations stand for is 
abhorrent to many people. British public opinion has never been more 
resolute than it is now, in my opinion, in defeating terrorism and that owes 
a lot to the full and frank reporting that we've been able to conduct on 
Northern Ireland over nineteen years. 

(ITN, 22:00, 19 October 1988) 

Here Nicholas claims to act 'responsibly' in the name of 'public opinion'. 
Opinion which, he maintains, the broadcasters have helped to create with their 
'full and frank' coverage. 

The close coincidence of the views of the broadcasters and the state on 
'terrorism' helps to explain why much coverage of Sinn Fein has been 
directed at discrediting the party as part of the campaign to defeat 'terrorism'. 
One of the objections of the broadcasters has been that they no longer have 
control over their part of the campaign. This is to say that in part the caution 
of the broadcasters is not simply about being intimidated by the government, 

---.
 



... 

Censoring Northern Ireland 61 

it also includes a strategy to defend their legitimacy to the outside world. Thus 
broadcasting executives are opposed to the Notice, but they are not in favour 
of free reporting. They would prefer the government to trust them not to be 
really impartial. 

The rationale for the ban 

It is essential that the British government present itself as acting within the 
rule of law so that it can claim that the conflict in Ireland is one of 
'democracy' versus 'terrorism'. Many measures can be justified under the 
cloak of fighting terrorism. Let us now tum to a detailed consideration of the 
rationale given by the government for introducing the ban. 

First, appearances by 'paramilitary organisations and their political wings 
. .. have caused widespread offence to viewers throughout the United 
Kingdom, particularly just after a terrorist outrage' (Hansard, 19 October 
1988, col. 893). Second, 'Those who live by the bomb and the gun and those 
who support them cannot in all circumstances be accorded the same rights as 
the rest of the population ... those who practice and support terrorism and 
violence should not be allowed direct access to our radios and television 
screens' (Hansard, 2 November 1988, col. 1074). Third, 'The terrorists 
themselves draw support and sustenance from access to radio and tele­
vision.... The government have decided that the time has come to deny this 
easy platform to those who use it to propagate terrorism' (Hansard, 19 
October 1988, col. 893). Later Hurd said, 'direct access gives those who use 
it an air and appearance of authority which spreads further outwards the ripple 
of fear that terrorist acts create in the community' (Hansard, 2 November 
1988, col. 1080). Fourth, 'We are dealing not just with statements that 
are offensive, but with the use of the media to deliver indirect threats' 
(Hansard, 2 November 1988, col. 1080). 

John Birt, the then Deputy Director-General of the BBC, has stated that 
'There is no evidence the BBC can uncover that our audiences are offended 
by responsible and relevant journalism' (Birt 1989). The IBA also claimed to 
have received no complaints (cited in Henderson et al. 1990). The Home 
Office did not commission their own research on this topic, nor, it seems, did 
they consult the research undertaken by broadcasters and academics. 
Although there are very few pieces of research in this area, they are consistent 
with each other. The last time British broadcasters interviewed a professing 
member of a Republican paramilitary organization in 1979, BBC audience 
research with members of the British public showed that 80 per cent of those 
sampled thought it right to broadcast the interview with a member of the 
INLA. Perhaps more importantly, from the government perspective, it also 
apparently increased hostility to the IRA and INLA and aroused sympathy for 
the police and army (BBC 1980). 

This finding gains credibility from audience research carried out by David 



62 David Miller 

Docherty and his colleagues. They conducted discussions with audience 
groups in Belfast and found that, far from being offended, most were opposed 
to broadcasting restrictions or censorship: 

the right of free speech is not impugned by the [audience] groups; the 
Protestants, with reservation, were willing to bite the bullet over the IRA, 
and the Catholics likewise the Protestant militants. But this is not enough 
for them; they want the debate to enter into complex areas where religion, 
politics and class fragment, and where real debates take place. 

(Docherty et al. 1988: 171) 

Let us note that there is some evidence that public opinion on this issue is not 
nearly so conservative as is assumed by government, broadcasters and many 
others. 

The tenor of the government case suggests that, before the ban, 'terrorists' 
and their 'supporters' constantly appeared on the broadcast media either 
urging the IRA on to victory or issuing some new threat against military 
personnel or others associated with the British government. As Douglas Hurd 
put it, 'What I used to hear, are supporters of Sinn Fein having the skill to stay 
just within the law and using the right of direct access to the media to glory 
in violence and death' (Hansard, 19 October 1988, col. 897). Furthermore it 
suggests in some places that both Sinn Fein and the IRA were continually able 
to gain favourable coverage on television. In fact, as we have seen, this was 
far from the case. 

'The terrorists themselves' have not been able, as Douglas Hurd put it, to 
'draw support and sustenance from access to radio and television', since 
interviews with active, professing Republican paramilitaries by British 
broadcasters have not been shown on television since 1979 and the IRA have 
not been interviewed since 1974. Let us remind ourselves that of 633 formal 
interviews on Northern Ireland on BBC network news in the year before the 
ban only 17 were with members of Sinn Fein. This compared with 121 with 
members of the Conservative Party, including 50 alone with Tom King, the 
then Northern Ireland secretary. This is already a very great imbalance, but in 
addition current BBC guidelines require that in interviewing 'terrorists' 
'challenging questions should be used to get valid contributions to the 
examination of the issues' (BBC 1989c: 79). Journalists are also advised to 
'take care not to show terrorists or people closely associated with them in an 
approving light' (ibid.: 80). The resulting coverage is hardly favourable to 
Sinn Fein. In the same year there were no interviews with members of the 
IRA. Indeed, it is doubtful whether any professing, current member of the 
IRA has been interviewed on British network television news in the entire 
period of the Troubles. 

British government personnel have themselves occasionally acknowledged 
that representatives of Sinn Fein did not gain favourable coverage prior to the 
ban. One of the biggest news stories in the year before the ban was the 

-----.
 



Censoring Northern Ireland 63 

Enniskillen bombing, featuring eleven Sinn Fein appearances on British 
network news. The Chief Constable of the RUC at the time, Sir John Hermon, 
has commented on his view of the tenor of the coverage: 

Who could gainsay or forget the power of the poignancy of the images 
brought to us and to the whole world by the news media out of Enniskillen 
in 1987? Out of the coverage of that tragedy by the media came dignity, 
compassion, hope, and a powerful indictment of terrorism. 

(Hermon 1990: 41) 

It is clear that much of the coverage of Sinn Fein was very negative for the 
party. Most Sinn Fein statements are not in fact about violence or the IRA nor 
could they in any way be construed as supporting the IRA. Sinn Fein have 
regularly complained that such statements are ignored by journalists in favour 
of questions about the IRA and violence (Morrison 1989). In fact were Sinn 
Fein never to make any statement which could be construed as supporting the 
IRA or 'terrorism' their words would still have been covered by the ban. 

The fourth reason given for imposing the ban was that some statements 
were intended to be, and in some cases were, intimidating. The example used 
in Home Office affidavits before the High Court in Belfast and London 
(ScobIe 1989, 1990) and in off-the-record briefings when the ban was 
introduced15 is the aftermath of the IRA bombing of the home of Sir Kenneth 
Bloomfield, the head of the Northern Ireland civil service. The government 
alleged that Gerry Adams had said that civil servants working for the 
government 'ran the risk' of attack. However, in an extraordinary turn of 
events, the government then acknowledged that this example was simply 
inaccurate. In the High Court consideration of the ban in London, Lord Justice 
Watkins had challenged the example and Christopher ScobIe, the head of the 
Home Office Broadcasting Department accepted that Adams' comments were 
'not broadcast as a direct statement by a person covered by the notices' 
(ScobIe 1990: 2). In fact Adams was referring to a statement by the IRA and 
his remarks were prefaced by the statement 'I'm not here as a spokesperson 
for the IRA' (BBC Radio Ulster, Talkback, 12 September 1988). However, in 
mitigation, ScobIe claimed that the statement was issued through the 
Republican Press Centre. He went on to say: 'while I accept that the statement 
was not broadcast in a way which would have been caught by the notices, I 
nevertheless submit that the statement is evidence that terrorist organisations 
do make statements intended to intimidate' (ScobIe 1990). Of course in the 
original submission the government had complained specifically about 
'broadcast statements'. The government have not been able to produce any 
evidence that Sinn Fein members have made such statements. Furthermore, 
the ban contained no provision which would stop the reporting of IRA 
statements that might be intended to intimidate. 

In the year before the ban very few Sinn Fein appearances in the aftermath 
of IRA actions could easily be interpreted as intimidatory. There were a small 



---

64 David Miller 

number which related to distinctions between 'legitimate' and 'illegitimate' 
targets and the Republican contention that the war situation provides the 
context of IRA actions. 

In summary, the access gained by 'terrorists' themselves on British 
television prior to the ban was virtually nil and in the year before the ban most 
Sinn Fein comments were not related to supporting the IRA. Let us remember, 
the ban was not aimed only at statements made by Sinn Fein which contained 
support for the IRA or the 'armed struggle'. It also applied to any statement 
made by Sinn Fein representatives. 

British strategy 

There has been little examination of the government's rationale for phrasing 
the Notice in such limited and vague terms. It is said that the government felt 
that it had to do something to react to the intensified IRA campaign of summer 
1988 and the ban was the ill-thought-out result of that impulse. There may be 
some truth in this, but it seems clear that some careful thought was given to 
the precise terms of the ban for reasons of legitimation. It is remarkably 
convenient that the ban is phrased in vague terms and that, accordingly, 
broadcasters have to interpret its precise meaning. Because of the caution of 
broadcasting management in the face of government intimidation throughout 
the 1980s, Republican interviewees all but disappeared from network 
television news. The advantage of this from the government point of view is 
that the broadcasters can then be blamed for any over-zealous application of 
the Notice. In the case before the European Commission on Human Rights the 
government emphasized the limited nature of the Notice and tried to absolve 
themselves of responsibility for the actual implementation of the ban. Under 
the European Convention on Human Rights, a government may infringe 
freedom of expression so long as the infringement is strictly limited and 
corresponds to a 'pressing social need'. The fight against 'terrorism' is held 
by the government to be such a need and the limited nature of the ban means, 
they say, that it is precisely targeted and limited. 

The strength of the official approach to the broadcasting ban is its 
conflation of the democratic activities of Sinn Fein with the political violence 
of the IRA under the single heading of 'terrorism'. If this view of 'terrorism' 
is seen as a political perspective rather than a simple truth, however, the 
official position is harder to sustain. The official position is also hampered by 
the fact that Sinn Fein remains a legal political party and by the government 
acknowledgement that Sinn Fein is not 'actively and primarily involved in 
terrorism' (Hansard, 2 November 1988, col. 1078). Nevertheless the British 
government's attempts to legitimate the ban paid off when the European 
Commission on Human Rights refused to refer the case to the European Court 
in 1994. 

In the House ofCommons Douglas Hurd had described the ban as applying to 



Censoring Northern Ireland 65 

appearances by 'terrorists' . However, it is clear that 'terrorists' do not appear on 
British television. The government argument seemed to be that Sinn Fein and 
the IRA are so closely connected in the public mind that any statement by Sinn 
Fein is likely to increase the support for and legitimacy of 'terrorism'. This 
would be so even if the Sinn Fein policy on flood damage, maternity hospitals or 
post offices (all actual examples) were the same as that of the government. It 
seems clear then that the ban does not target statements which support terrorism 
(which are already illegal under the Emergency Provisions Act and would result 
in Sinn Fein councillors being disbarred from office under the Elected 
Authorities [Northern Ireland] Act 1989 [the 'oath of non-violence']); rather it 
is quite clearly directed against Sinn Fein as a party. It is part of the British 
strategy of attempting to marginalize Sinn Fein by managing public opinion in 
order to 'contain' the Troubles (O'Dowd et at. 1982; Rolston 1991).16 

Legitimation 

It is fundamental to the legitimation of a 'democracy' that there is the 
appearance of freedom of speech and of free elections. This is part of the 
reason why the ban is replaced during election times by the Representation 
of the People Act. Sinn Fein were able to make party election broadcasts and 
appear directly on television and radio in the same way as other parties 
pending the election. As Douglas Hurd noted in the House of Commons: 

I have always regarded the obligation of impartiality as an important part 
of holding free elections, and, in turn, the holding of free elections in 
Northern Ireland as a crucial part of our stance there. I did not want to do 
anything which undermined that. 

(Hansard, 19 October 1988, col. 895) 

There were, however, other reasons for this exemption. To have prohibited 
direct statements in the run up to an election would have raised, as Hurd put 
it, 'significant legal difficulties' (Hansard, 2 November 1988, col. 1074). 

When Douglas Hurd announced the ban he argued, 'This is not a restriction 
on reporting. It is a restriction on direct appearances by those who use or 
support violence' (Hansard, 19 October 1988, col. 893). Later he asserted, 
'This is not censorship, because it does not deal with or prohibit the reporting 
of events' (Hansard, 19 October 1988, col. 898). The claim that the Notice 
does not amount to censorship is a key part of the attempt to legitimate the 
ban. Indeed, the distinction between a ban and 'restrictions' has been 
emphasized in British Public Relations in the US. In a letter to the Washington 
Post, a British Embassy information counsellor claimed that 'there is no 
"media ban" applying to terrorists or anyone else in the United Kingdom': 

There is no ban on terrorists and their supporters appearing on television. 
There is no ban on reporting what such people have said. There is no ban 



66 David Miller 

on people criticising the government's policy. There is simply a require­
ment that television companies refrain from broadcasting the actual voices 
of anyone representing or soliciting support for either an illegal terrorist 
group or one of the three organisations with a history of apologising for 
terrorist violence.... The British government has made it quite clear that 
the interpretation of the restrictions is a matter for the broadcasters 
themselves. It is for them to decide whom they wish to interview. 

(Washington Post, 26 November 1990) 

Of course, this clearly does not relate to the actual effects of the ban on 
broadcasting, which it seems the government are quite happy with. They have 
at no stage complained about the broadcasters' over-enthusiastic implementa­
tion of the Notice. Indeed according to a Home Office press officer on the 
second anniversary of the ban: 

There will be grey areas and occasional isolated incidents where the 
prohibition might appear to be skirted, but generally we think it's been very 
effective and there are no present plans to change it. 

(Washington Post, 21 October 1990) 

Did the ban work? 

Critics on the Left and the Right and amongst civil-liberties organizations 
have suggested that the ban is 'stupid', 'risible' or 'silly'. On the Right there 
have been complaints that the ban is too limited. The journalist Herb Greer 
(1990) has argued that using an actor's voice to lip-sync Gerry Adams' words 
was a 'stunt engineered to circumvent the silly half-ban'. Calls for a total ban 
or for the outlawing of Sinn Fein are associated with this type of argument. 
From a different direction, amongst civil-liberties organizations there has 
been opposition to the Notice on the grounds that 'it is easily evaded and can 
operate in such a way as to add lustre to the arguments it is attempting to 
stifle' (Committee on the Administration of Justice 1991). Roy Hattersley, 
then deputy leader of the Labour Party, suggested the ban was stupid because 
it was: 

apparently perfectly legal to record an interview with a member of a 
banned organisation and broadcast it, after dubbing with the voice of an 
actress or actor ... an example of how stupid the new regulations 
actually are. 

(Hattersley 1988: 19, his emphasis) 

In this view there was no overwhelming reason to introduce the ban; indeed 
it is likely that the Notice would have a damaging effect on the fight against 
terrorism. As Hattersley argued: 

If censorship does not contribute to victory over terrorism, it is impossible 

--.
 



1 

Censoring Northern Ireland 67 

to justify the price to be paid for its introduction.... Abandoning our 
traditional freedoms in order to prevent Gerry Adams from appearing on 
our television screens is likely to have exactly the opposite effect to that 
intended by the censors.... The terrorists ... have been provided with a 
new weapon. 

(ibid.) 

The underlying theme of all these arguments is that the Notice is counter­
productive. As Hattersley put it in the House of Commons, 'I cannot see what 
damage is done to terrorism and terrorists in Northern Ireland by the 
Government making themselves look ridiculous by imposing that sort of 
meaningless and pointless restriction on broadcasters' (Hansard, 2 November 
1988, col. 1081-2). The evidence for this view is, first, that the ban is evaded 
by duplicitous broadcasters or that it is made to look stupid by the use of 
interpreting techniques. 17 Second, it is argued that the ban benefits Sinn Fein 
since it allows them to point out that they are being censored and to evade 
hostile questioning in the aftermath of IRA bombings. 

As we have already seen, the Home Office explicitly acknowledged that 
voice-overs and actor's-voice techniques are allowable under the ban. Much 
of the evidence for the view that broadcasters are evading the ban rests not 
on actual evasions but on those instances where the limits of the ban have 
been tested by journalists willing to take the restrictions to their logical limit. 

In fact there were few occasions on which broadcasters tested the limits of 
the ban. None actually broke it. Let us be clear about the second part of the 
argument; the ban allowed Sinn Fein to claim that they were being censored 
precisely because they were being censored. The logic of this argument is that 
only if no one knew that the censorship existed (or, in Hattersley's terms, if 
it worked) would it be acceptable. This is really a plea for broadcasters to be 
allowed to censor themselves. There is, however, some factual basis to the 
second part of this complaint. It is clear that Sinn Fein have used the existence 
of the Notice as a reason why they could not put forward spokespersons in 
the aftermath of some IRA actions (Birt 1992). But in the end the real question 
is the quality of information which people in Britain and Northern Ireland 
have access to in order to make up their minds on the conflict. The wider issue 
that this criticism of the ban raises is the proper role of journalism in a conflict 
like Northern Ireland. 

THE EFFECT OF THE BAN 

The ban does not appear to have been one of the catalysts which brought about 
the Hume-Adams process, the Downing Street declaration and an IRA 
ceasefire. Indeed it has been argued that cutting off what Margaret Thatcher 
has described as the 'oxygen of publicity' may have bolstered those sections 
of the Republican movement in favour of a more straightforward military 



68 David Miller 

strategy (6 Maolain 1989: 98). The ban has obviously made the democratic 
activities of Sinn Fein more difficult. In this respect it is no different from a 
number of government initiatives designed to marginalize the party, whether 
through the oath of non-violence, the refusal of officials to meet with Sinn 
Fein representatives, exclusion from Britain or raids on Sinn Fein offices. 
Such marginalization contributes to the general sense that Sinn Fein are not 
worthy of inclusion in news reports. Together with the ban this has an effect 
on the public-relations skills of Sinn Fein spokespersons. Sinn Fein director 
of publicity, Danny Morrison, has commented: 

It even has an effect on a person like myself. For example, when you're 
used to the cut and thrust of regular interviews - right - and very heavy 
interviews - it keeps you sharp. And I found that the first time the ban was 
lifted - as a result of the local-government elections and European 
elections in May and June 1989, I didn't feel quite up to it. I didn't feel as 
confident as I had been in previous times. So it has that effect. 

(,Politics', Media Skills, UTV, 2 February 1990) 

There is little evidence, however, that the ban hampered the military activities 
of the IRA. 

There is one criterion used by the government to justify the ban which has 
some validity. Appearances by members of the IRA have not had the effect 
of increasing the standing of the IRA since there have been no interviews with 
British broadcasters since 1974. On the other hand, Sinn Fein have been 
interviewed on British television, precisely because they are elected politi­
cians. In a democratic society election to a properly constituted assembly of 
the state does mean that those so elected have a right to communicate through 
the public media. Such appearances, even though they were treated in a 
hostile manner by broadcasters, do confer a certain legitimacy on Sinn Fein 
politicians - the legitimacy partly earned by election to a councilor to 
parliament. It is this which was adversely affected by the ban and which 
helped the government to marginalize Sinn Fein from the political process. In 
this sense, the ban was effective in helping to push Sinn Fein to the margins 
of political life and in helping to exempt state actions from effective scrutiny. 

THE 'PEACE PROCESS' AND THE LIFTING OF THE BAN 

So far, I have painted a general picture of ever tightening controls on the 
media and ever increasing journalistic self-censorship. But this all changed 
with the reappearance of Sinn Fein on British television screens in late 1993. 
Then, in September 1994, the ban was lifted by the government. 

With the emergence of the Burne-Adams process, in which John Burne and 
Gerry Adams reached an agreement that John Burne called the 'best chance' 
for peace in twenty-five years, the basics of political reporting again required 
a glimpse of Republican perspectives. Sinn Fein's defacto exclusion from the 

--IiI 



..,p 

Censoring Northern Ireland 69 

news was ended and Gerry Adams and other Sinn Fein representatives 
appeared extensively. For the first time since the introduction of the ban and 
perhaps since the early 1980s Sinn Fein representatives were accorded status­
conferring studio interviews, in many cases lasting some minutes. This so 
enraged some Tory MPs that Dame Jill Knight requested that John Major 
tighten the restrictions. The Prime Minister responded that 'I think many 
people felt that the [interviews] did stretch the present guidelines to the limit 
and perhaps beyond'. The criticism that the lip synchronization of the Sinn 
Fein leader's voice with the actor speaking his words was so close as to give 
the impression that Gerry Adams himself was speaking. Yet it is clear that 
such interviews are explicitly allowed by the ban. In any case, after a decent 
period had elapsed it was announced that a Department of National Heritage 
review had concluded that the ban should stay as it was. Sinn Fein continued 
to appear on the news, for example, on the question of clarification of the 
Downing Street declaration, as the peace process ebbed and flowed in news 
value. For the first time the ban began to look unsustainable. 

It was the IRA ceasefire on 31 August 1994 which put the final nail in the 
coffin of the ban. On 16 September John Major announced in Belfast that it 
was being lifted. The development of the peace process and, in particular, the 
revelation of secret contacts between the British government and Sinn Fein, 
meant that broadcasters now felt able to interview Sinn Fein members more 
freely than previously. The fact that Sinn Fein were central to the change in 
political circumstances meant, additionally, that reporting the peace process 
required some accessing of Republican views. Sinn Fein were now harder to 
ignore. IS 

Sinn Fein interviews from the end of 1993 did comply with the restrictions. 
However, the frequency, length and depth of the interviews meant that, for the 
first time, the ban began to be counter-productive for the government. This 
was acknowledged by John Major when he lifted the ban: 'I believe the 
restrictions are no longer serving the purpose for which they were intended. 
Ways have been found to circumvent them' (emphasis added). In fact, as we 
have noted, the ban had not been circumvented. Major went on to state the 
other major reason for the lifting of the ban, which was the changed 
relationship between Sinn Fein and the government: 'Most importantly, we 
are now in very different circumstances from those of 1988 when the 
restrictions originally came in.' 19 The lifting of the ban was one indication of 
the process whereby Sinn Fein were brought in from the cold and the peace 
process advanced. This in tum meant that broadcasters had less cause to worry 
about government displeasure at their accessing of Sinn Fein. When John 
Major instituted an inquiry into the ban in December 1993 in the aftermath 
of the IRA bombing of the Shankill Road, the BBe reported Whitehall 
sources as dismissing the inquiry, as 'part of the Shankill backlash' (Miller 
1993). 

The greater leeway this has allowed broadcasters on Northern Ireland has 



70 David Miller 

been complemented by less hostility towards the BBC from the Conservative 
Party and by the weakness of the Major government in this period. In contrast, 
when the ban was introduced in October 1988, the Thatcher administration 
was at the height of its power. This difference has had an impact on the 
atmosphere in broadcasting organizations. The changing relationship between 
the government and the BBC has been described by John Naughton, the 
television critic of the Observer, using the example ofBBC's flagship current­
affairs programme, Panorama. 

Panorama functions as a weathervane indicating how the wind blows in 
the BBC. Under Alasdair Milne it was a cheeky, nose-thumbing, fuck you 
kind of outfit. Under the early Birt regime it was a spavined hack kept 
under a tight leash lest it offend Mrs Hacksaw. It is significant that virtually 
the only seriously embarrassing Panorama investigation to reach the 
screen in that period was [a] report on [Robert] Maxwell- a well-known 
Labour supporter who funded Neil Kinnock's private office. Anything 
which might have been embarrassing to the Tories ... was held back until 
the moment of maximum impact had passed. But now the wind has 
changed. The Charter is in the bag and the government is in disarray. After 
years of relentless sucking up to the Tories, John Birt is suddenly seen 
dancing the night away at Mrs Tony Blair's birthday party. Labour front 
benchers can henceforth look forward to an endless round of BBC boxes 
at Ascot and Wimbledon. 

(Naughton 1994) 

It is the combination of these changed relationships among the government, 
the media and the Republican movement that resulted in the extraordinary 
sight of former Northern Ireland minister, Michael Mates, debating with 
Gerry Adams in a BBC 2 Newsnight interview in late September 1994. Mates 
was dispatched to the US to try to counter the perceived PR advantage gained 
by Adams on his two-week visit. Their appearance, sitting next to each other 
in the same studio (with a handshake as they walked into camera shot), was 
the first occasion in history in which a debate between Sinn Fein and a British 
government representative had been televised. Its significance was reinforced 
by the treatment of Adams by Newsnight presenter Peter Snow. Less than two 
weeks after the lifting of the ban the hostile interview technique used to 
control and direct interviews with outlaws had partially gone. Instead, when 
Snow tried to interrupt Gerry Adams early in the exchange, Adams responded 
by saying, 'Can I just make a point that I want to debate with Mr Mates not 
with you, Peter?' (BBC 2, Newsnight, 28 September 1994). Snow then more 
or less withdrew and Adams and Mates were left to debate with each other 
for over 4 minutes. Such an interview and the way it was handled by the BBC 
would have been unthinkable even a month before. 

The change from the hostile interview technique towards the grilling of the 
'legitimate politician' gathered pace in the remaining months of 1994 and 

- -----11II 



Censoring Northern Ireland 71 

early 1995. On television news Sinn Fein regularly appeared and were asked 
to contribute to bulletins almost as legitimate politicians. Jon Snow of 
Channel 4 News has explained the change in interviewing practice: 

I think we're now in a completely different circumstance from the one 
under which the ban operated. Then he [Adams] was linked with active 
terrorism, now he's part of a peace process ... Gerry Adams is amongst a 
number of people who have made a difference in Northern Ireland '" 
That's inescapable. 

(Right To Reply, Channel 4, 25 March 1995) 

Meanwhile in current affairs programming, the boundaries of the permissible 
were also shifting. Extended interviews with IRA volunteers were broadcast 
in Ros Franey's 'Talking to the enemy' which was introduced with an 
acknowledgement of their previous impossibility: 'Four months ago this film 
could not have been shown. Now, with the ceasefire, the media can speak to 
the IRA' ('Talking to the enemy', Network First, 20 December 1994). 

This was followed by Panorama's 'The man we hate to love', in which 
John Ware profiled Gerry Adams of Sinn Fein. Ware had been behind a 1983 
World in Action titled 'The Honourable Member for West Belfast', in which 
he described Adams as: 

the man whose following is set to crush, once and for all, any chance of 
reconciliation.... [This] is the story of a ruthless man and his rise through 
the ranks of the Provisional IRA. A man who has planned mass murder in 
Ireland and England and emerged victorious at the ballot-box. 

(World in Action, 19 December 1983) 

Eleven years later the reporters' view had changed. The programme was 
introduced by Ware standing in a darkened studio in front of a bust of a 
bespectacled Adams: 'Tonight Panorama reveals how the man we hate to love 
has become the best hope for peace since Ireland was divided' (Panorama, 
BBC 1, 30 January 1995). Here was real evidence of the process of 
'Mandelization' in which Adams was transformed in the manner of Nelson 
Mandela from 'terrorist godfather' to 'legitimate peacemaking politician'. Yet 
even here Sinn Fein are not being treated in the same way as other politicians 
discussing Northern Ireland. The long-standing Unionist practice of refusing 
to appear in the same studio as Sinn Fein continued and the broadcasters 
continued to accede to this restriction. According to Gerry Adams: 

The current situation is that broadcasters are bowing - perhaps not too 
reluctantly it must be said - to unionist demands that Sinn Fein 
spokespersons are interviewed separately from them. If this is not adhered 
to, unionists have threatened to withdraw from the debate. 

(Adams, 1995: 51-2). 



72 David Miller 

CONCLUDING COMMENTS 

The broadcasting ban was the only example of direct censorship in Britain 
since the beginning of broadcasting history. It was the furthest the British 
government has gone to control the media directly. The key effects of the ban 
were that, first, Sinn Fein appearances on television radically declined, 
second, broadcasters extended the ban to cover non-supporters of Sinn Fein 
or the IRA and, third, the ban helped to marginalize Northern Ireland in the 
British public sphere. The ban was very effective in limiting criticism of 
British government policy on Ireland. 

However, the lifting of the ban does not mean that the media will suddenly 
take up the role of fourth-estate watchdog. Direct censorship may be gone but 
the three other main limits on reporting - public relations, intimidation and 
the use of the law, and self-censorship - remain to constrain the media. 

But these limits are also affected by the lifting of the ban and more 
importantly by the developing peace process. Intimidation, the use of the law 
and even self-censorship have become less important as limits and the 
government has relied increasingly on public relations to manage media 
coverage. The shifts in political culture brought about by the peace process 
are exemplified in the glasnost which has started seeping into broadcasting as 
Sinn Fein have been brought in from the cold. The hard tactics of state 
censorship, intimidation and legal action are now less easy to legitimate and 
the pressure on journalists to censor themselves has somewhat dissipated. 
Instead we are faced with sophisticated political public relations tactics from 
the government as attempts are made by all sides to manage the political 
agenda and to negotiate in private and in public via megaphone diplomacy in 
the news media. 

NOTES 

1	 Now clause 13 (6) of the Licence and Agreement (BBC 1989a: 112). 
2	 According to Liz Forgan, then director of programmes at Channel 4, the first C4 

guidelines on the ban were made as restrictive as possible as a 'worst case' 
scenario in order to pressure the government by showing them how unworkable 
the ban was (conversation with Liz Forgan, John Logie Baird Centre Seminar, 
Ross Priory, Drymen, 14-16 June 1991). 

3	 Every two weeks the confidential BBC Editorial Policy Meeting (EPM) convenes 
to discuss editorial policy. We have obtained the minutes of these meetings for 
a nine-month period after the introduction of the ban. They show how the top 
people in the BBC dealt with the difficult issues which arose in the course of 
everyday coverage of Northern Ireland. 

4 Quoted in Free Press, no. 63 (May 1991: 1).
 
5 Interview with the author, 28 July 1989.
 
6 BBC 2, Newsnight, 13 April 1989, using library footage from BBC Northern
 

Ireland's current-affairs series Spotlight, broadcast on 27 October 1988. The item 
reviewed the effect of the ban. 

7 14 November 1988,21 November 1988 (twice) and 18 October 1989 (twice). 

III 



Censoring Northern Ireland 73 

8	 19 October 1987 to 13:00 hrs on 19 October 1988. 
9	 We looked at Sinn Fein appearances on network television news for a twelve­

month period before and after the introduction of the broadcasting ban (19 
October 1987 to 19 October 1989). Our statistics were compiled from computer 
printouts from BBC news and ITN databases, checked against our archive video 
tapes of news bulletins from the period. Where we found a Sinn Fein appearance 
on one bulletin we checked all other bulletins from that channel on that particular 
day. We took an 'appearance' to mean any occasion when the voice of a member 
of Sinn Fein or other Republican group was heard before the ban or was reported 
after it. Where two members 'appeared' on the same news we counted this as two 
appearances. Where the same footage was used on different bulletins we again 
counted these as separate appearances. Thus an 'appearance' would include any 
direct speech regardless of whether the words were spoken (a) in a personal 
capacity or as representative of a political party, or (b) in a formal interview or 
press conference, at a rally or simply heard on film at any news event. In this 
sense an 'appearance' is different from an 'interview'. Throughout this chapter 
the term 'interview' refers to a formal interview or statement whereas an 
'appearance' also includes informal comments, press conferences, sound on film, 
excerpts from speeches at rallies and demonstrations and chanting at demonstra­
tions. We have made this distinction because BBC and ITN computer records use 
it, but also because it is clear that the Home Office and the broadcasters have 
considered chanting and sound on film as covered by the ban. 

10	 See Henderson et al. 1990 for more details. 
11 Letter to the author from Robert Hargreaves, deputy director of programmes, 

Independent Television Commission, 17 March 1993. 
12 Information from a very senior BBC source in an interview with the author. 
13 See John Wilson, 'Censorship and the BBC', Guardian, Letters to the Editor, 5 

October 1992, in response to David Pallister, 'BBC to intensify gag on Ulster 
broadcasts', Guardian, 2 October 1992. See also Bernadette McAliskey's own 
account, 'Silenced', Weekend Guardian, 5 September 1992. 

14	 In David Pallister, 'BBC "put McAliskey's life at risk"', Guardian, 4 September 
1992. 

15	 For example, in the Sunday Times, 23 October 1988. 
16	 I am not arguing that that strategy is either particularly well thought out or 

coherent or that there are not divisions over it within government. Douglas Hurd, 
for example, is said to have been uneasy with the Notice (Moloney 1991: 28). 
Nevertheless it clearly forms part of wider 'anti-terrorist' strategies. 

17	 For example, Mandrake, 'What are they doing about Gerry Adams?', Sunday 
Telegraph, 15 April 1990; Robert Shrimsley, 'BBC shows Sinn Fein MP 
interview despite ban', Daily Telegraph, 2 October 1990. 

18	 This does not mean that broadcasters suddenly dropped the hostile interview 
technique reserved for political outlaws or that they felt particularly able to note 
the contradictions of official policy (which maintained that there would be no 
talks with Sinn Fein until the IRA stopped its campaign, at the same time as secret 
talks were in fact continuing) (see Miller and McLaughlin 1994 for an analysis 
of some of this coverage). 

19	 The full text of Major's statement is in 'Referendum will guarantee honest 
outcome says Major', Irish News, 17 September 1994: 3. 



74 David Miller 

REFERENCES 
Adams, Gerry (1995) 'Speaking of peace', Index on Censorship, 24 (2), MarchiApril: 

50-3. 
BBC (1980) 'The INLA interview on Tonight: 5 July 1979', Annual Review of BBC 

Broadcasting Research Findings 1978/79, vol. vi, London: BBC: 88-106. 
--- (1989a) Annual Report and Accounts, London: BBC. 
--- (1989b) BBC Producers Guidelines, London: BBC Information. 
--- (1989c) Guidelinesfor Factual Programmes (December), London: BBC. 
Birt, John (1989) 'Time to tell the whole Ulster story', Daily Telegraph, 16 

October: 18. 
--(1992) 'Let us hear their apologies', Independent, 19 October: 19. 
Charters, David (1977) 'Intelligence and psychological warfare operations in 

Northern Ireland', RUSI Journal, vol. 122: 22-7. 
Committee on the Administration of Justice (1991) 'Human rights in Northern 

Ireland, Submission to the United Nations Committee Against Torture', (Feb­
ruary), Belfast: CAJ. 

Conway, John (1989) 'Pressure and practicality', Aerial, 24 January: 7. 
Curtis, Liz (1984) Ireland: the propaganda war, London: Pluto. 
--- and Jempson, Mike (1993) Interference on the Airwaves: Ireland, the media 

and the broadcasting ban, London: Campaign for Press and Broadcasting 
Freedom. 

Docherty, David, Morrison, David and Tracey, Michael (1988) Keeping Faith: 
Channel Four and its audience, London: John Libbey. 

Greer, Herb (1990) 'When television gets away with murder', Sunday Telegraph, 22 
April: 24. 

Hattersley, Roy (1988) 'Read my lips', Listener, 15 December: 18-19. 
Henderson, L., Miller, D. and Reilly, J. (1990) Speak No Evil: the British 

broadcasting ban, the media and the conflict in Ireland, Glasgow: Glasgow 
University Media Group. 

Hermon, John (1990) 'The police, the media and the rep0l1ing of terrorism', in 
Y. Alexander and R. Latter (eds), Terrorism and the Media: dilemmas for 
government, journalists and the public, Washington, DC: Brassey's. 

Hill, Charles (1974) Behind the Screen, London: Sidgwick & Jackson. 
Irish Information Partnership (1990) Irish Information Agenda, 6th edn, London: Irish 

Information Partnership. 
Miller, David (1990) 'The history behind a mistake', British Journalism Review, 

vol. 1 (2) (Winter): 34-43. 
--(1993) 'Lip Service', Fortnight, no. 323 (December): 10. 
--- (1994) Don't Mention the War: Northern Ireland, propaganda and the media, 

London: Pluto Press. 
--- and McLaughlin, Greg (1994) 'Reporting the peace in Ireland', paper for 

Turbulent Europe, European Film and Television Studies Conference, London, 
19-22 July. 

Ministry of Defence (1969) Land Operations, vol. III: Counter Revolutionary 
Operations, London: Ministry of Defence. 

Moloney, Ed (1991) 'Closing down the airwaves: the story of the broadcasting ban', 
in B. Rolston (ed.) The Media and Northern Ireland: covering the Troubles, 
London: Macmillan. 

Morrison, Danny (1989) Ireland: the censored subject, Belfast: Sinn Fein Publicity 
Department. 

Naughton, John (1994) 'Rolling heads and contracts', Observer Review, 2 Octo­
ber: 25. 

... III
 



Censoring Northern Ireland 75 

O'Dowd, Liam, Rolston, Bill and Tomlinson, Mike (1982) 'From Labour to the 
Tories: the ideology of containment in Northern Ireland', Capital and Class 18 
(winter): 72-90. 

6 Maohiin, Ciaran (1989) No Comment: censorship, secrecy and the Irish Troubles, 
London: Article 19. 

Protheroe, Alan (1985) 'Wanted - more thought, less rhetoric', Listener, 15 August: 
5-6. 

Rolston, Bill (1991) 'Containment and its failure: the British state and the control of 
conflict in Northern Ireland', in A. George (ed.) Western State Terrorism, 
Cambridge: Polity Press. 

Schlesinger, P., Murdock, G. and Elliott, P. (1983) Televising 'Terrorism ': political 
violence in popular culture, London: Comedia. 

ScobIe, Christopher (1989) 'Affidavit in the High Court of Justice in Northern Ireland, 
Queen's Bench Division (Crown Side). In the Matter of an Application by John 
Mitchell McLaughlin for Judicial Rt?view of a Decision dated 19 October 1988 by 
the Secretary of State for the Home Department' , 25 May. 

--- (1990) 'Affidavit in the High Court of Justice in Northern Ireland, Queen's 
Bench Division (Crown Side). In the matter of an Application by John Mitchell 
McLaughlin for Judicial Review of a Decision dated 19 October 1988 by the 
Secretary of State for the Home Department', 14 February. 

Whitehead, Philip (1988) 'The age of Mogg and Murdoch', New Statesman & Society, 
26 August: 12-13. 


